Frulle

Det är 2 år sedan jag blev vegan, jag hade bestämt mig ca 14 dagar tidigare och kommit fram till att nyårsafton och nyårslöftet kunde vara ett bra tillfälle. Tanken var att om man ”blev” vegeterian utan att fuska skulle man kunna bjuda på bättre vegetarisk mat om man hade folk på besök i framtiden som inte åt kött och nyårslöften är till för att brytas. Här är vi nu.

Men alltså, trots 14 dagar med förberedelser och nedtrappning var det nu nyårsdag och lite lätt panik inför frukosten – vad i hela världen äter en vegan på morgonen? Bröd går nog bra men vad har man på det? Alla pålägg jag kunde komma på innehöll djur, på ren chans öppnade jag kylskåpet och råkade hitta lite gammal marmelad, räddad! Skrämd av denna nära döden upplevelse tvingades jag fundera ut något bättre och jag vet inte hur men då och där fick jag en uppenbarelse, jordnötssmör! Jordnötssmör och sylt, inte så dumt att vara vegan trots allt.

Men det var då, på vägen har det hänt saker. Jag hittade Oatleys Havregurt mest av en slump (och det finns en del andra trevliga alternativ på soja från andra tillverkare) och det äter jag för tillfället med syltklick, startflingor och skalade hampafrön. Både sylten och startflingorna innehåller massor med socker och det kan man vilja undvika av olika anledningar – jag äter det utan att skämmas för om man känner mig vet man att jag inte är någon morgonmänniska och sockershocken hjälper mig igång på morgonen.

Frulle1_scaled

(Sten Sture Skaldeman – ni vet LCHF gurun – säger om frukost, dagens viktigaste mål att det finns ingen anledning att äta på morgonen om man inte är hungrig och man går inte ner i vikt av att äta när man inte är hungrig. Jag håller med honom. Kruxet är ju att vara i närheten av bra mat när man blir hungrig, det är ju uselt om man blir klar för frulle och sitter på jobbet och bara har kanelbullar att välja på).

Är du vegan? hur får du i dig protein? – Jo, skit du i det brukar jag tänka men vi kan ju kolla upp det nu eftersom vi är här och någoting kunde vi kanske lära oss idag. Vi tittar på min (nuvarande) frukost och gör det enkelt för oss genom att bara titta på näringvärde per 100 gr. (eller så höftar vi, det kommer längre ner i så fall – inte bestämt än):

Oatley Gurt: Protein 1.1 g, Kolydrater 13.5 g (varav socker 8.5 g)

Start: Protein 9 g, Kolhydrater 60 g (varav socker 21g)

Hampa: Protein 34.6 g, Kolhyrater 11.6 g

Sylt: Protein 0.6 g, Kolhydrater 47 g (varav socker 39 g)

Jag brukar blanda havredryck och sojadryck i kaffet, nu var havren slut på konsum så jag blandar soja och mandelmjölk de här veckan:

Sojadryck: Protein 3.2 g, Kolhydrater 4 g (varav socker 3.7 g)

Mandelmjölk: (osötad): Protein 0.4 g, Kolhydrater 0.1 g (varav socker 0.1g)

En överslagssummering: 100 g Protein och 250 g Kolhdrater (varav 125 g socker) i en portion. (Jag har höftat utan att väga – det kan ha blivit helt fel). Men till frukost äter jag tydligen dubbelt så mycket kolhydrater som protein. Se där, det visste jag inte igår.

Jag skulle tro att vi får anledningen att komma tillbaks till frukosten innan den här bloggen är över.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *